Vieraskynä: Lounaistieto opastaa lukiolaisia digikartoituksen saloihin

Lounaistieto.fi / Aktuell / Vieraskynä: Lounaistieto opastaa lukiolaisia digikartoituksen saloihin

Paraisten lukion maantieteen GE4-moduulin opiskelijat osallistuivat syksyllä 2023 Lounaistiedon järjestämään etäkartoitustapahtumaan, mapathoniin. Opiskelijoiden tehtävänä oli kartoittaa digitaalisen karttapalvelu OpenStreetMapin avulla Paraisten keskustan ja sen lähialueiden palvelupisteitä kuten ravintoloita, kauppoja ja liikuntatiloja. Jos palvelupistettä ei ollut entuudestaan kartalla, opiskelijat lisäsivät sen sinne. Kohteisiin lisättiin myös ominaisuustietoa, kuten esimerkiksi paikallisen ravintolan aukioloajat ja yhteystiedot. Kartoitus tehtiin kahden oppitunnin (90min + 45min) aikana. Ensimmäinen kartoitus toteutettiin Paraisten lukiolla ja toisella kerralla kartoitus tehtiin etänä.

Moduulia suorittaneet opiskelijat kokivat, että omaan asuinkuntaan tai opiskelupaikkakuntaan kohdistunut etäkartoitusprojekti oli mielekästä ja hyödyllistä. Moni opiskelija yllättyi myös kartoittamisen helppoudesta ja siitä, että maastoon ei tarvinnut mennä vaan kartoitusta pystyi tekemään luokkahuoneesta tai mistä tahansa muualta nettiyhteyksien ääreltä. Opiskelijat kokivat mielekkääksi sen, että kartoituksessa pääsi tekemään konkreettisia asioita ja omalla kartoitustyöllä oli oikeasti merkitystä, kun Paraisten alueen kartta kohde kohteelta alkoi päivittyä. Osa opiskelijoista nosti esiin myös kartoituksen hyödyllisyyden, sillä OpenStreetMap toimii monien palveluiden ja sovellusten karttapohjana, kuten Fölin ja Helsingin seudun liikenteen (HSL) reittioppaissa.

Opettajan näkökulmasta mapathon-projekti sopii maantieteen moduuleista erityisen hyvin valtakunnalliseen valinnaiseen GE4-moduuliin (Geomedia – tutki, osallistu ja vaikuta). Lukion opetussuunnitelman GE4-moduulin yhtenä tavoitteena on, että opiskelija osaa toteuttaa maantieteellisen tutkimuksen tai osallistumis- ja vaikuttamisprojektin, jonka näkökulma on aluemaantieteellinen tai ilmiöpohjainen. Täten omaan opiskelupaikkakuntaan liittyvä kartoitusprojekti täyttää hyvin opetussuunnitelman vaatimukset. Kartoitusprojekti sitoo myös hyvin yhteen GE4-moduulin paikkatietoon ja geomediaan liittyvää teoriatietoa, ja miten sitä voidaan hyödyntää käytännön kartoitustyössä.

Kirjoittaja ja lisätietoja:
Tommi Sundell
Biologian ja maantieteen lehtori
Paraisten lukio